Alla inlägg den 18 september 2021

Av Tanja Engberg - 18 september 2021 22:09

Av Tanja Engberg - 18 september 2021 22:06

Till att komma hem , sätta sig ner ..
Och läsa ett brev / gåva min mamma gav mig idag

Första gången jag läste det blev jag rörd
Men sen .. läste jag det en gång till

Och blev väldigt ledsen
Är det så min egen mamma ser på mig o mitt liv när hon ska skriva nåt vackert om det i ett brev som är en gåva för att jag fyllt 50 år?

Nej , jag kommer inte bråka med henne om detta och tala om hur mina tankar o känslor för detta är just nu

Det är försent för det
Det bevisar bara vad jag hela tiden känt i exakt hela mitt liv
Att jag inte är god o fin nog för hennes och mina syskons liv .
Att de är för mer än mig
Jag är trash , en olyckshändelse och inte lika begåvade som dom

Jag - med ständiga misslyckanden att leva med nån
Har ej en förmögenhet
Jobbar bara som vårdare
Åker i slitna bilar
Kämpar

Så ungefär stod det

Jag kommer rattande med slitna bilar till våra familjesammankomster
Men jag gillar mina bilar
Självklart kan jag köpa mig en ny fin bil
Men det är inte värt pengarna

Dessutom har jag växt upp i ett garage och jag känner många som är duktiga på bilar .

Det är en självklar livsstil för mig

Även de jag levt med
Inget tvång utan nåt jag valt

Tror hon att mitt liv är en enda misär då hon skriver att hon o hennes man vill ge mig en kväll ned lyx o glamour ?


Att jag är en sliten trebarnsmamma med dålig ekonomi o ett skitjobb ingen vill göra och inte kan unna mig lite lyx?

Lyx för mig är inte att gå på fancy o dyra saker och slänga ut pengar på trams
Vet ni vad lyx är för mig?

Jo , att få vara med barn o barnbarn o svärson o vänner på tex som förra helgen på en invigning för cykelbanan ..
Det är riktig lyx för mig
Eller att ha mitt yngsta barn här hemma i vardagen
Eller ut o gå med en vän

Eller sätta upp den där tapeten jag tycker är så fin ..
Jag kan räkna upp minst hundra saker som är lyx för mig o som inte kostar

Men detta som jag fick som gåva ?
Nej .. det är inte lyx .

Men .. jag kommer inte ställa till en scen om detta
Jag kommer inte ens nämna det
Mamma kan inte rå för att hon är den hon är o har valt sin förnäma livsstil ända sedan jag var liten och hon lämnade oss för det fina livet och vi fick stanna kvar i det smutsiga livet .


Men jag kommer ändå inte göra nåt

Det är väldigt sent för det nu

Vi är gamla och åren har gått
Jag trodde nånstans att vi kunde lämna det där bakom oss eller att vi hade gjort det
Men det verkar inte så

Lite lustigt ..
när vi var på Öland tog mamma upp om min present o att jag skulle fundera på den , en upplevelse ville hon ge .

Lite lustigt .. min lillasyster fick välja en dyr fin cykel i present

Men jag måste få en upplevelse för att jag har ett så hemskt fattigt o slitigt o tråkigt liv

De kanske tycker att jag har slitna o gamla kläder också ?

Men jag hade kommit på vad jag ville ha i present faktiskt .. och hade tänkt berätta det idag


Jag ville ha presentkort för att få flyga luftballong o ta med min yngsta son
Eller ett presentkort på resa utomlands

Eller varför inte en supbräda?

Ska köpa en sån till mig nästa sommar .

Ja, jag är ledsen
Hon förstörde min härliga feeling att vi äntligen ska få träffas på kalas igen

En sak till hände idag mot slutet
Jag körde ner till min mammas hus för att hämta saker jag skulle ha med mig hem

Jag ställde mig utanför huset för att jag bara skulle lasta i

Efter ett tag kommer hennes man o säger åt mig att flytta på bilen för att min svägerska ska ställa sin där .. o slippa ställa sig längre bort vilket hon gjorde
Jag försökte förklara att jag är på väg att åka o ska bara prata klart med min mamma
Men han vägrade lyssna
Jag kände mig som fattiga folket eller tjänstefolk som ställt sig så alla kan se min fula trasiga bil o de får skämmas

Eller jag kände det så att de är så mycket mer värda min svägerska o bror med barn

Att jag bara är det där trashet han tvingats ha med på sidan av livet med min mamma
Den mörka hemligheten


Men jag ska inte starta ett bråk men jag ska ha med mig detta hädanefter o akta mig noga .

Godnatt

Av Tanja Engberg - 18 september 2021 00:08

Känsla
Väldigt upp och ner
Ena dagen då är man som ingenting hänt
Andra dagen som att allt hänt
Och jag förstår ingenting

Jag har bestämt mig iallafall

Sen en annan sak - jag har medvetet hållit mig undan och varit inaktiverad på Messenger och inte skrivit inlägg på Facebook för att vara en liten grå sten , greystone metoden


Det känns skönt


Väldigt skönt

Och kommer nog fortsätta så :)

Nä nu natti

Ovido - Quiz & Flashcards